Grøn mobilitet på to hjul

En tredjedel af verdens CO2-emissioner kommer fra transporten, og derfor kommer vi ikke udenom at give transportsektoren et 100 % grønt eftersyn, hvis vi skal i mål med Paris-aftalen – og det skal vi!

For at nå i mål skal alle tiltag i brug, og her vil jeg gerne slå et slag for cyklismen. Indimellem glemmer man den transportform, når vi taler om, hvordan vi omstiller os grønt.

Danmark har brug for flere cyklister. Danske cyklister har brug for bedre cykelforhold og bedre trafiksikkerhed, så hvad gør vi nu?

Skal vi have flere til at cykle, så skal vi til pengekasse og planlægningskassen. Derfor foreslår jeg også, at vi tager behovet for bedre cyklisme alvorligt. Min tid som kommunalpolitiker har lært mig, at det ikke er nok at have pengene, for tiden støder vi også ind i det, der kaldes anlægsloftet.

Det betyder, at vi ikke må anlægge flere cykelstier, og det bremser omstillingen til mere grøn mobilitet. Derfor har jeg foreslået, at vi i kommunerne skal have lov til at udbygge det nationale cykelsti-net ved at løsne lidt på vores stramme styring.

Men udover at bygge flere cykelstier skal vi også have flere danskere til at prøve en elcykel. Derfor vil radikale give mulighed for at låne en elcykel gratis i et år, for at lokke flere over på elcykler og for at flere kan få øjnene op for at elcyklen kan erstatte bilen på de kortere ture.

Samtidig ønsker jeg også at indføre flere 30 km/t-zoner i områder med mange gående og cyklister, og endelig kommer vi ikke udenom at afsætte flere penge til anlæg af cykelinfrastruktur. Kommer jeg i Folketinget, vil jeg arbejde for, at vi genetablerer cykelmilliarden på den første finanslov efter et valg. Men skruer op for ambitionerne og afsætter 2 milliarder kroner over 10 år, så flere vælger cyklen til. #fremad

Læs mere om mit forslag om anlægsloft og cyklisme, bragt I Politiken Byrum d. 24 maj her >>