Renere luft til et længere liv

Hvert år dør ca. 500 københavnere for tidligt på grund af luftforurening.

Størstedelen af den luftforurening, vi udsættes for i København, stammer fra andre dele af landet, fordi skadelige partikler bæres med vinden ind over byen. Men når det kommer til forureningen i gadeplan langs de store veje, spiller transporten en stor rolle, og de skadelige stoffer påvirker cyklister og fodgængere.

Vi kan jo desværre ikke gøre noget ved forureningen fra andre kommuner, men vi KAN og SKAL gøre noget for at begrænse den udledning, der sker i København.

Stod det til mig, skulle vi i København presse på for at få indført road pricing eller bompenge ved indkørsel til København. Jeg er dog bange for, at Frank Jensen vil lade sig presse af de socialdemokratiske omegnsborgmestre til at modarbejde dén ide – ligesom Helle Thorning gjorde det med betalingsringen. For der kom jo ikke en god ”løsning i morgen” for københavnerne.

Dieselbiler og -varevogne er nogle af de største syndere, når det kommer til udledning af stoffer, der er skadelige for mennesker. Derfor skal vi gøre noget for at begrænse antallet af dieselbiler i Københavns gader og øge incitamentet til at køre miljørigtigt.

Sidste år fik Radikale gennemført en differentieret beboer-licens, der betyder, at beboere med miljøvenlige biler betaler mindre end beboere med mere forurenende biler.

Men vi skal også begrænse antallet af dieselbiler, der kører ind i København. Det samme ønske har Radikale på Frederiksberg for deres kommune, og mit ønske er, at vi kan arbejde sammen om det mål.

Vi har i dag en miljøzone i København, der forbyder kørsel med gamle diesellastvogne, den kunne vi starte med at udvide, så også gamle personbiler blev omfattet.