Roadpricing nu!

I mange år har mantraet omkring roadpricing været, at teknologien ikke var moden. Men en ny analyse fra Sund og Bælt siger nu endelig det modsatte. Teknologien er moden. Nu mangler kun den politiske vilje. Modsat transportministeren Ole Birk synes jeg, vi skal være first mover, for at sikre en bedre luftkvalitet, mindre trængsel på vejene og mindre CO2 i klimaregnskabet. Det er helt uforståeligt, at ministeren så at sige hænger i bremsen.

Roadpricing var en af de centrale anbefalinger fra både Trængselskommissionen og Produktivitetskommissionen i henholdsvis 2013 og 2014. I begge rapporter blev det anbefalet at gå videre med at teste og indføre roadpricing som et trængselsreducerende tiltag. Trods det, at en bystat som Singapore i over 20 år allerede på det tidspunkt havde haft roadpricing, blev forslaget om Roadpricing fejet af det politiske bord, fordi den daværende S-R-SF-regering mente, at teknologien ikke var moden til at blive rullet ud.

Som et plaster på såret igangsatte man dog et mindre forsøg med den dengang umodne teknologi, i regi af Sund og Bælt. Nu viser det sig så i en ny undersøgelse fra Sund og Bælt, at teknologien er modnet og klar til at blive afprøvet, også i tætbebyggende områder.

København har store problemer med trængslen og luftkvaliteten, så det er mægtig gode nyheder fra Sund og Bælt, at teknologien nu er klar. Vi er klar til at være first movers i København. Det har vi længe ønsket, og når teknologien nu er afprøvet og fungerer i både London og Bruxelles og i Oslo, hvorfor så ikke i København?

Hvorfor kan København ikke få lov til at lave et forsøg med Roadpricing, så vi i Danmark kan danne os vores egne erfaringer og på sigt indfører roadpricing i hele landet.

Når vi ved at transporten fylder så massivt i klimaregnskabet og vi ved at Roadpricing ville have en positiv effekt på klimaregnskab, er det ærligt talt uforståeligt, at Regeringen, fejer grøn klima teknologi af banen. Det er hverken grønt eller visionært så transport ministeren behøver ikke at være bange for at være first mover, for det bliver vi i Danmark desværre ikke, for andre lande og byer er meget langt fremme. Det skal dog ikke fraholde Danmark fra at rykke med op i den globale grønne liga på transport området, ved at tillade et forsøg med Roadpricing.